Proszę o zwrócenie uwagi, ile czasu minęło od domniemanej decyzji kapitana Protasiuka o "odejściu"na drugi krąg do podjęcia właściwych działań. "Polscy eksperci" nie mogą się nadal zdecydować, w której dokładnie sekundzie słychać jego rozkaz/polecenie, najczęściej spotyka się informacje, że na 100 metrach (rzadziej na 80 m), po pierwszych ostrzeżeniach dźwiękowych o zbliżaniu się do podłoża, na dwie sekundy przed "odchodzimy" drugiego pilota lub na dwie sekundy przed pierwszą komendą "horyzont".
"08:40:39 TAWS TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.
08:40:41 A 100 metrów.
08:40:42 N 100.
08:40:42 TAWS PULL UP, PULL UP.
08:40:44 TAWS PULL UP, PULL UP.
08:40:46 TAWS TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.
08:40:48 N 100.
[podobno w tym momencie kapitan Protasiuk decyduje o odejściu na drugi krąg wydając rozkaz/polecenie: "Odchodzimy"]
08:40:49 2P W normie.
08:40:49 N 90.
08:49:49 TAWS PULL UP, PULL UP.
08:40:50 N 80.
08:40:50 2P Odchodzimy.
08:40:51 Sygnał dźwiękowy, F = 400 Hz. (Wysokość niebezpieczna)
08:40:51 TAWS PULL UP, PULL UP.
08:40:51 N 60.
08:40:52 N 50.
08:40:52 KRL Horyzont 101.
08:40:53 N 40.
08:40:53 TAWS PULL UP, PULL UP.
08:40:54 N 30.
08:40:54 KRL Kontrola wysokości, horyzont.
08:40:55 N 20.
08:40:56 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.
08:40:56 Sygnał dźwiękowy, F=800 Hz. Bliższa prowadząca.
08:40:56 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.
08:40:56 TAWS PULL UP, PULL UP
Komentarz: ABSU oznacza sygnały autopilota. Dwa pierwsze sygnały to kolejno: odłączenie kanału podłużnego autopilota (pociągnięcie za stery) oraz odłączenie kanału poprzecznego autopilota (ręczne dodanie gazu).
08:40:57 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.
08:40:58 TAWS PULL UP, PULL UP.
08:40:59 Odgłos zderzenia z drzewami.
08:41:00 2P Kur.. mać!
08:41:00 TAWS PULL UP, PULL
08:41:02 KRL Odejście na drugi krąg!
08:41:02 A Krzyk Ku...aaaa....."
Pierdut.
Z tego jednoznacznie wynika, że naszym debeściakom od (nie podjęcia, ale) wyartykuowania decyzji o "odejściu" do podjęcia takiego działania minęło 10 sekund! "Dziesięć sekund" może brzmieć krótko, aby zrozumieć jak długi jest to czas w takich warunkach (więcej, nawet podejmowania decyzji przez kierowcę jadącego niezbyt szybko samochodu) proszę spojrzeć na wskazówkę sekundnika na zegarku albo przeczytać - wolno:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Drzemkę sobie ucięli, do cholery?
Nie, przecież w spokoju odczytywali sobie wysokości, aż do 20 metrów…
Czy może znowu polska rączka, polską rączkę myje (wybiela)?
Jeszcze inna możliwość:
kapitan Protasiuk zapytał się podchmielonego gen. Błasika "Odchodzimy?"
i nie dostał twierdzącej odpowiedzi przez 10 sekund (spowalniający reakcje alkohol?)...
LEGENDA:
KBC - Dowódca Statku Powietrznego
2P – Drugi Pilot
N - Nawigator
IP - Inżynier Pokładowy
KRL - Kontroler Ruchu Lotniczego
S - Stewardessa
A - Nieokreślony Rozmówca
niezr. – Niezrozumiałe Wyrażenie
TAWS - informacja głosowa TAWS
Stenogram za: